Sider

torsdag den 30. oktober 2014

Spindekursus

I weekenden var jeg på spindekursus hos Uggerby Husflid med Karin Hørkilde som underviser. Som altid var det en stor fornøjelse og fantastisk inspirerende.

Her er lidt billede-spam fra weekenden.








Birgit og jeg fik brugt vores hjemmelavede blending boards. De er ikke så store, men har også kun kostet under det halve. Vi kunne bruge fra Karins reste-sæk, hvilket alle vist benyttede sig flittigt af. Vi kunne også prøve Karins Wool Hackle, og det er netop det fantastiske ved sådan et kursus, - muligheden for at prøve ting af og lære nyt.



Der var en del som havde spundet for mange år siden, og som gerne ville have kunsten genopfrisket, og de fandt hurtigt rytmen igen, når rokken blev smurt og eventuelt efterset af en kyndig underviser.

Der var også to nybegyndere. De ventede tålmodigt til alle andre var kommet i gang, så Karin kunne koncentrere sig helt og holdent om dem. Den ene havde været heldig at finde en ashford rok i en genbrugsbutik til rimelige penge, den anden lånte en tilsvarende. Begge fik de lavet deres helt eget superflotte og unikke garn.






Her er hvad jeg fik ud af weekenden. 



Fra venstre er det første bundt lavet af en af de "orm" som Karin lavede da hun demonstrerede blending boarded samt den uldslange jeg fik lavet da jeg afprøvede Karins Wool Hackle. Det næste bundt er blå og oliven fibre som jeg har blended på mit eget blending board. Det er tvundet med en tråd merino fra Juno Garn, og skal gerne bruges til at færdiggøre den trøje jeg er ved at strikke af garnet fra sidste kursus. Næste bundt er spundet af nogle af Karins rester og kun løsnet og gjort luftigt med fingrene. Det sidste bundt længst til højre er lavet af de "orme", jeg lavede, da jeg skulle afprøve det færdigkøbte blending board. Alt garnet er spundet med langt udtræk, og de tre af bundterne er tvundet med en gråbrun sytråd. Jeg er meget spændt på hvordan det ter sig, når jeg skal strikke af det.
Herunder ses ulden til de to sidste bundter inden det blev spundet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar